Učitelka Sandra Peňázová: „Chci umožnit žákům náhled do praxe a zpestření výuky.“
Hana Šottníková | 16. 10. 2023
Přinášíme vám další ze série rozhovorů s učiteli, kteří pravidelně zařazují Den pro školu do své výuky. Děkujeme paní učitelce Sandře Peňázové (Střední škola cestovního ruchu a gastronomie z Blanska) za čas, který nám věnovala při sdílení jejich reálných zkušeností s naším programem.
Co se v rozhovoru dozvíte?
- Jak je náročné upořádat Den pro školu.
- Jakou formou Den pro školu probíhá.
- Její výběr odborníků z praxe.
- Co přináší program jejím žákům i ji samotné.
„Mou motivací pořádat ve třídě program Den pro školu je hlavně umožnit žákům přístup k nevšednímu, ale odbornému zdroji informací, nahlédnutí do praxe, zpestření výuky, čerpání nových zkušeností.“
Učitelka Sandra Peňázová
Střední škola cestovního ruchu a gastromie z Blanska
Vaší třídě jste již několikrát zorganizovala aktivity pro své žáky v rámci Dne pro školu. Co Vás na programu zaujalo a proč jste se rozhodla opakovaně zařadit Den pro školu do svých hodin?
Jako učitelka si zakládám na pestrosti výukových metod a snažím se hodiny ozvláštňovat a, pokud je to možné, zkoušet i nové věci. Navíc všichni víme, že praktická zkušenost naučí 10x více a 100x rychleji než suchá teorie. Den pro školu je perfektní příležitost jak obohatit vlastní výuku, dát žákům novou perspektivu k tématu a příležitost porovnat teorii s praxí. Program je dokonce zpětná vazba pro učitele, aby si ověřil, zda je jeho výuka v souladu s aktuálními informacemi a trendy v přednášené oblasti nebo zda „usnul na vavřínech učebnic“.
Na programu mě zaujalo to, kolik toho nabízí a jak snadno je dostupný. Jedná se totiž o síť kontaktů lidí, kteří již mají svůj koncept toho, co a jak žákům mohou předat, a navíc jsou ochotní přednášet. Tím mi Den pro školu usnadní velké množství práce. Díky programu takové lidi nemusím samostatně vyhledávat, koncept sestavovat a prosit je o laskavost. Někdy také objevím příležitost, kterou by mě nenapadlo poptávat, ale daný nápad velice oceňuji a mohu uplatnit. Nemalou výhodou také je, že přednášky jsou zdarma, takže náklady nehrají roli v tom, zda se o program můžeme ucházet.
Jaké byly hlavní cíle Vašich Dne pro školu?
Umožnit žákům přístup k nevšednímu, ale odbornému zdroji informací, nahlédnutí do praxe, zpestření výuky, čerpání nových zkušeností.
Jak takový Den pro školu probíhal? Byly to přednášky nebo praktické workshopy?
Moje zkušenosti jsou velmi pestré. Setkali jsme se se skvělými (osobními i online) přednáškami, praktickými a hravými workshopy, inscenačními metodami a také s prohlídkou budovy soudu. Někteří partneři projektu dorazili k nám do školy tak, že to ani nenarušilo běžný harmonogram výuky, za jinými jsme se vydali sami, takže jsme z toho měli hezkou exkurzi.
Jaké téma nebo povolání odborníci představili?
Naše škola vyučuje obory v oblasti cestovního ruchu a služeb, takže jsme se setkali s odborníky jako je např. horská průvodkyně, školitelka letušek, člověk z oblasti cirkusové pedagogiky a krajský soudce.
Pro učitele existuje mnoho možností, jak uspořádat jejich Den pro školu! Inspirujte se projektovým dnem ze školy Mendíků.
Jaký byl názor Vašich studentů na tuto praktickou část výuky? Co se studentům nejvíce líbilo či nelíbilo?
Studenti byli vždy nadšení. Opakovaně jsme si to ověřili prostřednictvím zpětné vazby na program, které jsme je nechali vyplnit po jeho konci. Nejvíce oceňovali vhled odborníků do skutečného světa praxe a jejich dobré rady a tipy. Velmi si cenili rozšíření obzorů, kterého v běžné výuce nedosáhnete.
Jaké byly pro Vás hlavní výzvy při samotné organizaci Dnů pro školu?
Organizace není zas tak náročná. Den pro školu to má dobře ošetřené webovými formuláři, e-maily a připomínkami, které s organizací pomáhají. Jde jen o to sladit harmonogramy a program přizpůsobit provozu školy.
Měla tato výuka reálný dopad na studenty?
Naučili se něco nového? Rozhodně. Každá zpětná vazba žáků o tom svědčí. Některé zkušenosti z přednášek dokonce používáme jako příklady a odrazové můstky i v dalších tématech. „Vzpomínáte, když jsme v přednášce viděli jak ...“ 🙂
Jak plánujete navázat na věci, které se studenti naučili během tohoto dne?
Opírat se o ně jako o osvojené zkušenosti, které nezapomenou jako klasickou teorii.
Jaké kompetence byl odborník schopen prezentovat studentům prostřednictvím své profese?
Profesionalitu, lásku k oboru, pracovní hodnoty, kritické myšlení, pokročilou komunikaci, řešení krizových situací, práci s odbornými zdroji.
Chcete také ve škole uspořádat Den pro školu?
Najděte si odborníka dle vašich požadavků a představ v databázi dobrovolníků.
Máte v plánu uspořádat podobný projektový den i v budoucnu?
Rozhodně program budu sledovat a věřím, že objevím nějaké nové poklady pro cenné zkušenosti žáků i svoji učitelskou praxi. Pevně doufám, že budu moci program i získané kontakty opakovaně využít i v budoucnu pro nové ročníky.