Tipy od Petry ze Dne pro školu: Jak na online hodiny?
Iveta Jelenová a Kateřina Kociánová | 09. 03. 2023
Den pro školu jde s dobou a umožňuje online setkání dobrovolníka se třídou. Mnoho dobrovolníků i učitelů už si online Den pro školu vyzkoušelo a my přinášíme pár tipů od naší komunitní manažerky Petry Yakubov na to, jak online lekce vést a na co je potřeba myslet.
„Nejprve je důležité si společně s učitelem zvolit téma a cíl přednášky. Poté zvolíte vhodnou platformu. Je dobré vybrat tu, která vyhovuje oběma stranám. Školy nejčastěji využívají Microsoft a službu MS Teams nebo Google - Meet,” vysvětluje Petra, která program vyzkoušela i v roli učitelky v online škole Krajánek ve světě.
Online nástroje nabízí nepřeberné množství možností – hlasování, rozdělení účastníků do jednotlivých „místností“ a další. Méně však často znamená více. Pokud práci s nástroji nemáte vyzkoušenou, je lepší si je „osahat“ předem a před třídou už mít vše připravené.
Základní věci, které je dobré dobré umět v programu ovládat:
- Spuštění programu,
- sdílení obrazovky,
- ovládání mikrofonu a kamery,
- spuštění prezentace nebo jiných platforem, které se dají využít během onlinu.
Připravte obsah na míru posluchačům
Naplánujte si úvod, hlavní část přednášky a závěr. Abychom usnadnili přípravu na vaše první Dny pro školu, připravili jsme pro vás pár užitečných videí. Vždy se zamyslete, zda daný obsah odpovídá cíli přednášky a věkové skupině posluchačů.
Nebojte se studenty do své přednášky zapojit. Poslouchat přednášku na obrazovce nebo naživo je značný rozdíl. Nebojte se vyzvat studenty, aby komunikovali. Je možné, že se jim bude chtít méně interagovat, než jak by tomu bylo naživo. Jak třídu aktivizovat najdete v jednom z našich videí plných tipů pro dobrovolníky!
„Dávejte jim prostor na otázky, nebojte se ptát a vyzývat k odpovědi jmenovitě. Klidně začněte zajímavým obrázkem, grafikou a ptejte se, co v tom žáci vidí, co si představují a co to v nich vyvolává,” doporučuje Petra.
Zapojení během online Dne pro školu může fungovat buď jako hlášení se, práce na sdíleném dokumentu ve skupinkách či tabuli (pomoci mohou například programy Padlet, Miro, Jamboard) nebo žáci mohou vyplnit interaktivní kvíz či anketu (Polleverywhere, Wordwall, Kahoot).
Stejně jako v offlinu, i tady mají své nezastupitelné místo vizuální pomůcky. Pro posluchače je náročné delší dobu pozorovat statický online výklad. Pokud to téma dovoluje, využijte různé obrázky a videa k přiblížení tématu. Pokud chcete využít prezentaci, nepřežeňte to s textem. Naopak pracujte spíše s obrázky a ty popisujte. „Obrázky a videa mají v online přednáškách důležitou roli. Pomohou posluchačům téma přiblížit a zároveň udržet jejich pozornost,” upozorňuje Petra, která zatím poslední Den pro školu uspořádala s astronomem.
První dojem je důležitý
Pokud se studenti připojují jednotlivě, je dobré s těmi, kteří jsou již přihlášeni, komunikovat. Můžete se jich zeptat:
- Jak se jmenují (někdy se totiž přihlašují přes účty rodičů),
- jak jim máte říkat,
- jak se mají
- a zda jim vše funguje, jak má.
Začněte přivítáním a představením se a popište, čemu se budete věnovat. Vyzvěte žáky, aby s vámi sdíleli svá očekávání.
Hned na začátku si se studenty dohodněte pravidla, která pomohou bezproblémovému chodu Dne pro školu. Osvědčené pravidlo je, aby měl zapnutý mikrofon jen ten, kdo mluví. Nezdá se to, ale ruchy jsou v onlinu opravdu rušivé.
Důležité pravidlo platí pro otázky – dohodněte se, jestli studenti mohou v průběhu klást otázky (a využít při tom funkci přihlášení) a nebo si otázky mají nechat až na konec.
Další z užitečných pravidel je mít zapnutou kameru. Uvidíte reálné lidi, ke kterým mluvíte a podle jejich výrazů můžete přizpůsobit svůj přednes – zkrátit nezáživnou pasáž a nebo naopak rozvést něco, co je zaujme. Zároveň, když jsou vidět, neláká třídu dělat jiné věci.
Nenechte se rozhodit
Problémy byly, jsou a budou a pokud se přihodí i vám, nic se neděje – nefungující prezentace, pomalá technika, zhoršený zvuk apod. Nenechte se rozhodit. Komunikujte se studenty, řekněte jim, co se děje (například „Snažím se zprovoznit prezentaci”:)), abyste stále udrželi jejich pozornost. Je možné, že během online hodiny stihnete méně, než jste čekali, právě kvůli technickým problémům. Buďte flexibilní a případně vypusťte méně důležité části.
„Na závěr si nechte dostatek času na shrnutí hodiny a reflexi. Zjistěte, co se žákům líbilo, co si z hodiny odnáší nebo to, co jim nevyhovovalo,” zakončuje Petra Yakubov. To vše pomůže posunout vaše budoucí Dny pro školu. Po Dni pro školu nezapomeňte vyplnit zpětnou vazbu a hlavně si Den pro školu užijte.
Přejeme hodně inspirativních Dní pro školu! 🙂
Máte další otázky? Ozvěte se Katce, ráda vám pomůže.
Kateřina Beranová
Komunitní manažerka
katerina.beranova@denproskolu.cz