Petra Mazancová: „Nám učitelům často ten reálný svět tam venku uniká.“
Barbora Müllerová | 19. 12. 2022
Den pro školu se na Mikuláše podíval na Gymnázium Josefa Jungmanna do Litoměřic. Zdejší učitelka občanské výchovy a zároveň předsedkyně organizace Učitelská platforma Petra Mazancová si k příležitosti Mezinárodního dne dobrovolníků pozvala do hodiny Honzu Dolínka z organizace EDUin. Na následujících řádcích přinášíme krátký rozhovor s Petrou spolu s fotoreportáží Filipa Jandourka.
Jak se vám líbil dnešní Den pro školu?
Byl to už můj druhý Den pro školu, ale ten první probíhal online, což se nedá úplně srovnat s tou živou interakcí. Líbilo se mi to moc. Pozvala jsem si Honzu Dolínka, protože se známe a spolupracujeme, a protože mi hezky zapadal k tématu, které v občance bereme, a to je dobrovolnictví.
Proč jste se zapojila do programu Den pro školu?
O Dni pro školu jsem věděla od samého začátku, když se začínal vymýšlet. S kolegy jsme i pilotovali stránky, na kterých si můžete dnes dobrovolníka najít. A protože učím občanku a ta má k tomu reálnému životu hodně blízko, přišlo mi fajn si pozvat někoho mimo školu, kdo ví, čem je ten reálný svět.
Přijde mi, že my učitelé jsme často trochu zakletí v tom školním světě a ten reálný venku nám uniká. Je tedy fajn, že nám to někdo může přijít zprostředkovat.
Nabízejí podle vás školy žákům a studentům dostatečný vhled do praxe?
Myslím si, že jak které. Mají možnost si tu praxi nějakým způsobem získat, tzn. existuje mnoho mimoškolních aktivit, do kterých se mohou zapojit. Je otázka, jak moc je to pozitivně nazíráno pedagogickým sborem.
Proč se podle vás někteří učitelé obávají zapojení do mimoškolních aktivit?
Někdy se učitelé cítí být ve vleku toho, aby stíhali osnovy a plnili všechno to, co dělat mají. Může se jim zdát, že každý den mimo školu ubírá čas na ten jejich předmět. Já si myslím, že každý den mimo školu, pokud je tedy program dobře promyšlený, je fajn v tom, že těm dětem něco dá. Jsem ráda, že učím na škole, která je k tomu poměrně vstřícná, snaží se zvedat aktivity mimo školu a podporuje i návštěvy odborníků z praxe ve škole.
Jsou i školy (a jejich vedení), které k takovým aktivitám moc vstřícné nejsou. Proč tomu tak je?
Možná jim to nebylo dostatečně vysvětleno, neměli šanci zjistit, jak dobré to může být. Určitě to bude souviset s postojem vedení školy – možná by stálo za to je do takových hodin zvát, aby na vlastní oči viděli, jak probíhají. Určitě například nepomáhá, pokud v některých školách musí učitelé hodinu s dobrovolníkem nahrazovat, protože ji vedení považuje za nepřímou pedagogickou činnost – domnívám se, že tato praxe bude v menšině a osvětou se dá hodně změnit.
Celé situaci může nejlépe pomoci sdílení dobré praxe mezi kolegy – doporučení od jiného učitele je ten nejlepší reklamní prostředek.☺
Doporučila byste Den pro školu kolegům učitelům?
Doporučila a opakovaně doporučuji.☺Spousta kolegů z mé virtuální sborovny již Den pro školu mělo a zase mít bude. Bavíme se o tom poměrně často, je to podle mě úspěšný projekt. Doufám, že se mu bude dařit a že mu bude databáze dobrovolníků stále narůstat.
Máte nějaký vzkaz nejen pro další učitele na závěr?
Pozvěte si dobrovolníka. Je dobré vidět vaši třídu, jak reaguje na někoho jiného. Také je fajn dozvědět se něco mimo váš obor aspoň trochu s přesahem.
V databázi Dne pro školu jsou stovky odborníků z praxe, kteří rádi zdarma navštíví vaši školu a podělí se o své zkušenosti. Vyberte si toho správného zde.
Chcete svůj příběh sdílet s žáky a studenty ve školách? Zapojte se jako dobrovolník.