Odolnost, sebevědomí nebo kritické myšlení. Dobrovolníci přiblížili studentům téma kompetencí
Kateřina Kociánová | 11. 04. 2023
V březnu se každoročně koná Global Money Week a do jeho 7. ročníku jsme se společně s Nadací České spořitelny zapojili i my. V krásném a inspirativním prostředí coworku Next Zone promluvili dobrovolníci ze Dne pro školu o tom, jak jim různé kompetence pomohly v životě. Je některá z kompetencí důležitější než jiná?
„Díky studiu v zahraničí jsem dostal možnost využít skvělého vzdělání a jako poměrně mladému mi byl svěřen dohled nad poměrně rizikovým prodejem byznysu. Tehdy mi došlo, že investice nejsou jen sranda a i k něm je potřeba přistupovat zodpovědně.“ Tak otevřel naše úterní setkání se středoškoláky investor a podnikatel Adam Blecha, který je součástí naší komunity dobrovolníků už nějaký ten pátek. Jeho kompetencí, kterou na svém životním příběhu ukazoval, byla odpovědnost. Hovořil nejen o té k penězům, ale i ke kolegům, zaměstnancům, investorům a samotným projektům. Z řad studentů zazněla otázka „A co takové kryptoměny?“ Zkušenosti s nimi měl, ale skepse zůstala, proto i tady radí rozvahu a odpovědný přístup.
Chcete si pozvat do školy někoho jako je Adam? Koukněte na stránce komunity dobrovolníků do kategorie Finance a podnikání, vyberte si svůj okres a pozvěte je do vaší třídy.
Adam Blecha a téma ODPOVĚDNOST
Pro každého středoškoláka je maturita obrovským milníkem a business development manažerka Veronika Zahradníková nebyla výjimkou. Po pobytu v zahraničí se těšila, jak si maturitu z angličtiny užije, ale dvojka na vysvědčení jí zavřela dveře na vysněná práva. Pocit prohry jí však dodal sílu a motivaci začít se studiem jazyků, které jí hned v prvním ročníku otevřelo dveře na pracovní trh k úžasným příležitostem a kontaktům!
Kromě práce jsme se dozvěděli i něco z osobního života. Veronika se ptala studentů, zda dokáží poznat toxický vztah a na jejich zkušenosti. Prošla si náročným rozvodem, ale našla v sobě obrovskou vnitřní sílu, protože neutíkala sama, nýbrž se snažila zajistit budoucnost pro své dvě děti.
„Pokud vidíte, že někdo z vašeho okolí žije v toxickém vztahu, říkejte jim to. Mně to nikdo neřekl," apelovala na studenty.
Veronika je velkou inspirací a není jediná. O studiu v zahraničí, jazycích či vztazích si můžete popovídat s dalšími našimi dobrovolníky, stačí si jen vybrat z komunity dobrovolníků.
Veronika Zahradníková a téma ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
O třetí příběh se podělil agilní kouč Petr Mašek. Celým jeho příběh byl protkán velikou touhu zkoušet nové věci.
„Někteří lidé se narodí s jasnou představou, co chtějí v životě dělat, ale jiní musí své poslání stále hledat. I já jsem takový a je důležité se změn nebát a mít zdravé sebevědomí,“ vyprávěl studentům.
Ať už se budou vaši studenti zajímat o agilní přístupy, budování sebevědomí anebo vedení týmů, koukněte do naší komunity!
Právnička, programátor a manažerka startupů
Druhý blok příběhů zahájila advokátka a mediátorka Pavlína Komedová. Apelovala na posluchače, aby se nestyděli při podepisování smlouvy ptát na to, co podepisují, protože má například tuto zkušenost: „Lidé se stydí ukázat nerozhodnost nebo neznalost. Když si někdo chce nechat poradit, často se setká s nepochopením a kritikou. Ale zeptat se opravdu není ostuda,” upozornila studenty Pavlína, která svým příběhem poukazovala na důležitost kritického myšlení.
Kritické myšlení jedním z pilířů moderního vzdělávání a v dnešní době se bez něj už neobejdeme. Pozvěte si do školy další odborníky z oboru společenských věd.
Pavlína Komedová a téma KRITICKÉ MYŠLENÍ
Další přednášku zahájil dobrovolník s poměrně novým zaměstnáním. „Jak podle vás vypadá digitální nomád?” zeptal se studentů programátor Vojtěch Uhlíř, který využívá možnosti dnešní doby i svého povolání a občas se stane, že se na poradu připojí z Bali či Zanzibaru (kde prý je fakt hodně špatný signál, tak pozor). Na svém příkladu vysvětlil posluchačům, že i když je kdekoliv na zeměkouli, nikdy nesmí zapomínat na spolupráci s ostatními členy týmu.
„České školství podle mě klade moc důraz na individualismus, ale v životě potřebujete umět spolupracovat třeba i v mezinárodním prostředí,“ upozorňoval Vojtěch.
Vojtěch Uhlíř a téma SPOLUPRÁCE
Přednáškový blok uzavřela projektová manažerka Kateřina Manley Vyprávěla o svých zkušenostech, jaké to je být manželkou vojáka nasazeného v Iráku a jak moc se zapomíná na péči o ty, kteří zůstali doma a nejsou ve válce. „Celé dny jsem seděla přikovaná k televizi a čekala jsem pořád na nějaké zprávy. Ale pak jsem si řekla, že musím něco dělat.”
Rozhodla se proto pro studium další školy, kde si nabrala předměty ještě navíc, aby zaměstnala svůj ustaraný mozek. Po návratu manžela se přestěhovali do oblasti, kterou postihl hurikán Katrina. Oni byli tou dobou naštěstí v bezpečí v Česku. To se ale nedalo říci o veškerém jejich majetku. „I tuto zkoušku jsme ve zdraví zvládli. Myslím, že odolnost se mým příběhem táhne opravdu jako červená nit. Je důležité si říkat, že vždycky může být hůř,” zakončila Kateřina své vyprávění.
Kateřina Manley a téma ODOLNOST
Studenti i jejich učitelé odcházeli z akce spokojení, a dokonce se s některými dobrovolníky domlouvali na další spolupráci. „Studentům se to velmi líbilo a už plánujeme, jak s jednotlivými dobrovolníky uspořádáme workshopy,“ uvedla po skončení akce učitelka Zuzana Frydrychová ze střední školy Náhorní.
Chcete přinést trochu inspirace z praxe i do vaší třídy? Prozkoumejte nabídku více než 1 000 dobrovolníků z našeho webu.