Odborníci z programu představili své spletité profesní příběhy více než 200 žákům základních škol z Ústí nad Labem

Michaela Veselá | 18.3.2024

 

V Inovačním centra Ústeckého kraje se ve čtvrtek 14. března dopoledne sešla čtveřice odborníků z praxe, kteří na svých případech poukázali, na jaké překážky během své profesní i osobní cesty narazili, s jakými pochybnosti a obavami se vypořádali, jak chyby v příležitost proměnili, jak je nezdary posílily, a svou cestu i cíle přes výhrady či nedůvěru ostatních, nevzdali.

Odborníci různých profesí působí v programu Den pro školu primárně jako dobrovolníci a stejně jako stovky dalších prověřených dobrovolníků v databázi, rádi přináší zkušenosti, inspiraci a motivaci do výuky. Podporují nejen plánování a rozhodování o studijní nebo pracovní budoucnosti žáků, ale zvyšují i jejich sebedůvěru, sebevědomí a růstové nastavení mysli.

Žáci 8. a 9. tříd pěti ústeckých základních škol si vyslechli ve dvou časových blocích zajímavé osobnosti s inspirativními příběhy.

Rozhovor s učitelkou Sandrou Peňázovou: „Chci umožnit žákům náhled do praxe.“

 

Seznámili se s investorem do start-upů, Adamem Blechou, který zdůraznil, že důležitá je důslednost, věci se totiž časem sami nevyřeší, ba naopak problémy bobtnají. Upozornil také na potřebu držet se dobrých lidí, kteří mají cíl, jsou angažovaní a chtějí něco dokázat.

Účastníci poznali také psychologa a mentora, Šimona Steffala, který považuje za důležité srovnávat se jen sám se sebou, nikoliv s ostatními, sledovat pokroky vůči své minulosti. Apeloval na to se nevzdávat, nikdy totiž nevíte, že úspěch číhá za rohem! Na mnoha zdánlivě jednoduchých příkladech (např. chybně nařízený budík včetně důsledků) demonstroval, že chyba je kámoš, pokud se chyba stejného rázu neopakuje, pak už je to hloupost. Důležité je se z chyb poučit a stejné nedělat.

Svůj příběh k tématu představila také Markéta Paulínová, která doporučuje najít si své silné stránky a na nich stavět svůj úspěch, sama je příkladem takového postupu a životní i profesní spokojenosti. Důležité je podle ní najít si své hodnoty, kterým věří a které ctí i v byznyse. To se jí dlouhodobě vyplácí.

Na závěr zářil energický ředitel Inovačního centra, Martin Mata, který svůj příspěvek zasadil do ústeckého kontextu, udělal s žáky SWOT analýzu regionu a na pozadí příležitostí žákům zvědomil, že každý má právo na úspěch. Neexistuje správný moment rozjet vydařenou kariérní cestu, je možné začít kdykoliv.

Chcete také ve škole uspořádat Den pro školu?
Najděte si odborníka dle vašich požadavků a představ v databázi dobrovolníků.

Žáci ocenili skutečné a autentické příběhy: “Potvrdily se mi díky řečníkům z praxe informace, které dostávám v jiné podobě od učitelů ve škole. Cítím se nyní namotivovaný s chutí se pravidelně věnovat věcem, které mě baví, v tom vidím svou cestu”, řekl jeden z účastníků 8. třídy ZŠ.

Do programu se může celoročně zapojit každá škola po celé České republice a pozvat si dle svého výběru dobrovolníka určité profese a zpestřit tak žákům či studentům výuku nebo připravit projektové hodiny. Cílem programu Den pro školu (www.denproskolu.cz) je rozvíjet znalosti, dovednosti a postoje, které nastávající generaci připraví na nelehké podmínky pracovního trhu a společnosti 21. století.