Žákům chybí sebedůvěra a sociální dovednosti, říká naše dobrovolnice

Dobrovolnicí Dne pro školu je i zkušená lektorka a publicistka Lída Charvátová. Od učitelky jedné kolínské střední školy dostala nelehké zadání - pomoci letošním maturantům vyrovnat se s dopady pandemie na jejich psychiku. Jak se jí to povedlo a co by poradila dalším dobrovolníkům, se dozvíte v následujících řádcích.

Jak jste se svého úkolu chopila?

Mým cílem bylo žáky motivovat a podpořit jejich sebedůvěru. Určitě bych potřebovala více času a více setkání, aby se mi to povedlo. Šlo o maturanty, kterým citelně chyběly měsíce strávené na distanční výuce. Chtěla jsem, aby je to bavilo, tak jsem střídala interaktivní aktivity a vyprávění. Rozhodla jsem se, že nebudu nic promítat. Místo toho jsem si vzala fotky a na konci studenti pracovali ve skupinkách s myšlenkovými mapami.  

S jakými pocity jste ze školy odcházela?

Měla jsem pocit, že jsem se maximálně připravila a snažila se žákům svůj příběh předat zajímavě. Nejsem si ale jista, zda se mi to podařilo.  

Co byste příště udělala jinak?

Rozhodně bych se snažila o třídě zjistit co nejvíce. Určitě by pomohl dotazníkový průzkum před akcí, jaké mají očekávání, čemu se chtějí věnovat konkrétně. Je lepší mít v záloze více aktivit a pak podle potřeby použít tu nejvhodnější.

Co naopak nejvíce oceňujete?

Bylo fajn potkat se v neformálním prostoru, který nepřipomínal frontální výuku.

Co vás na Dni pro školu vlastně oslovilo?

Mým oborem je vzdělávání dospělých, proto mě projekt hned zaujal. Na jaře tohoto roku jsem sama oslovila jednu kolínskou školu v rámci výběrového řízení na učitelku. I když jsem nebyla vybrána, protože nemám pedagogické vzdělání, začala jsem se školou spolupracovat. Vnímám, že řada žáků nemá dostatek sebedůvěry, neumí se prosadit, diskutovat, řešit konflikty nebo se ptát. Stejně jako jsem to neuměla v jejich věku já. Pro život po škole jsou vedle znalostí stejně zásadní tyto sociální dovednosti. Ty bych chtěla hlavně předat.

Kdybyste byla v roli studentky, o jakém tématu byste se od dobrovolníka chtěla dozvědět?

Záleželo by na profesi odborníka. Já jsem celkově dost zvědavá, proto bych se klidně zeptala i na osobní život. Zajímá mě, jak se lidem daří vyvažovat pracovní a soukromý život. Určitě bych chtěla vědět, co by mi dobrovolník doporučil, např. zda je dobré studovat v zahraničí nebo rok cestovat apod. Pro mě je to těžké posoudit, protože jako studentka jsem byla velmi nesmělá a neuměla jsem obhájit svůj názor, natož mluvit před celou třídou. Tak se možná řada žáků cítí dodnes.