Den pro školu dětem ukazuje, že učení je celoživotní proces, říká Honza Dolínek

Ředitel EDUinu vypráví o zkušenosti dobrovolníka Dne pro školu.

Máme za sebou pilotní školní rok. Během něj proběhlo více než 300 Dní pro školu na školách z celé republiky a aktivně se zapojilo téměř 400 dobrovolníků. Jedním z nich je i Honza Dolínek, výkonný ředitel EDUinu, který v červnu navštívil Základní školu Partyzánská v České Lípě a střední školu Jedličkova ústavu v Praze.

Proč jste se přihlásil do programu Den pro školu?

Protože mám pocit, že dobrovolnictví jako takové patří do našeho života – tedy i do škol. Děti by se měly dozvědět, že nejen prací živ je člověk a že je občas fajn udělat něco pro druhého jen tak pro radost. Den pro školu jsem od počátku považoval za bezva nápad, protože o českém dobrovolnictví něco vím a už taky leccos pamatuji. Ale tohle je opravdu perfektně vymyšlený model pro jakoukoliv školu. Otevřít třídu nebo školu cizím dobrovolníkům chce vždycky pořádnou porci odvahy. Kéž by takových odvážných škol bylo časem co nejvíc.

Jak proběhly vaše dva Dny pro školu?

Na konci školního roku jsem vyrazil mezi osmáky a deváťáky do České Lípy a říkal jsem si, že vyprávět jim o něčem tak abstraktním, jako jsou neziskovky, bude opravdu výzva. Jenže se ukázalo, že jeden kluk je dobrovolný hasič, dvě holky posílají dárcovské smsky na Paraple nebo Světlušku, další se stará o koně v klubu nebo hrají vesnický fotbal a celá škola nedávno dělala sbírku na Ukrajinu. Takže oni v tom nezisku už jsou. Jen jim k tomu dá člověk kontext a s překvapením zjišťuje, jak jim to zapaluje.

Co vám návštěvy ve školách daly?

Určitě dobrý pocit z toho, že je člověk užitečný a také zjištění, že děti rozhodně nesedí jen u wifiny, nesledují svého oblíbeného youtubera, ale jsou schopny fungovat i v offline světě a povídat si o tom, co vás nebo je baví a co by je jednou mohlo živit.

Jsem moc rád, že jsem viděl základní i střední školu, ve kterých se neučí děti pro školu, ale pro život. Kde se jim učitelé snaží zprostředkovat z toho vnějšího světa co nejvíce nejrealističtějších informací. A do toho velmi dobře pasuje pohled nás dobrovolníků, kteří ten život žijeme a jsme už dávno ze školy venku. Věřím, že je to pro děti užitečné.

Jak mohou přispět návštěvy odborníků z praxe ve školách k rozšíření kompetencí u dětí?

Dobrovolníci přináší do třídy nejen své profesní know-how, ale také příběh své kariéry a celou tu člověčinu, která s uplatněním na trhu práce souvisí. Pro učitele bude vždycky složitější tento typ velmi užitečných zkušeností do života namodelovat a předat dětem, a to proto, že mají často dominantní pracovní zkušenost právě jen ze segmentu školství. Proto je skvělé, když je škola schopna využít prostor, který se návštěvou lidí z praxe logicky otevírá. Myslím, že úplně přirozeně posilujeme v dětech propojku mezi formálním a neformálním vzděláváním. Ukazujeme, že studium je celoživotní proces, který rozhodně nemá jedinou podobou ve třídách se spolužáky mezi jedním a druhým zvoněním.

Jsou děti ve školách připravovány na výzvy 21. století?

Podle mě máme stále co dohánět. Na výuce svých třech dětí vidím, že potřebujeme obsah předávaných informací trochu provětrat. Podle mě je kompetence „správně vyplnit blanket“ na podání telegramu postradatelná, podle mě není rozumné prezentovat projekty důsledně z powerpointové prezentace a učit se stále více ve třídách než venku není prozřetelné... Ale ruku na srdce, kdo z nás ví, jaký bude další život ve 21. století a co dnešní děti v dospělém životě budou skutečně potřebovat?

Za chvíli začíná nový školní rok. Co byste dětem a učitelům popřál?

Odvahu ke spolupráci. Vzájemně mezi sebou, ale ještě více se světem, který je za dveřmi jejich tříd. Odvahu změnit cokoliv ve své práci nebo třídě nebo škole, co se jim zdá přežité a málo užitečné. Odvahu přiznávat vlastní chyby sami před sebou, ale i před kolegy nebo žáky. A hodně štěstí. Všichni přece dávno víme, že odvážnému štěstí přeje.

Honza Dolínek je výkonným ředitelem informačního centra o vzdělávání EDUin a místopředsedou Národní asociace dobrovolnictví. V minulosti se podílel na fundraisingu Centra Paraple, Pomozte dětem, vzniku portálu www.dobrovolnik.cz a také řídil Nadační fond Veolia.

Chcete se stejně jako on stát dobrovolníkem Dne pro školu? Vyplňte přihlašovací formulář. Rádi byste pozvali dobrovolníka do školy? Vyberte si z databáze 400 odborníků pod tímto odkazem.

/Foto: Kateřina Lánská/